• Utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988.  Vi ser ei gruppe kvinner i arbeid ved et frilandsfelt der pottebrettene med gran har stått og vokst etter en innledende halv sommersesong med spiring i veksthus.  Kvinnene er Randi Kjellås, Kari Skybakmoen, Ragnhild Edvardsen, Else Sjøli, Margit Olsen og Karen Syversen.  I forgrunnen står Randi Bjørneseth og skyver et nysortert pottebrett inn i en av reolene som ble brukt under transport fra planteskolen til kundene.  Kvinnen i bakgrunnen sitter på stoler eller stabler av tombrett og plukker ut planter som hadde skavanker som kunne følge dem i den videre utviklinga (kortvoksthet, splittet topp, gankvist eller misfarget bar).  På denne måten ble gjennomsnittlig om lag 30 prosent av plantene på brettene vraket og erstattet av noen som tilsynelatende var feilfrie.  I forgrunnen ser vi en vanningsbom av den typen som ble brukt på frilandsarealene i planteskolen.  Det var også gjennom vannet at plantene ble gjødslet.  I bakgrunnen ser vi gardstunet på planteskolegarden Sønsterud.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988. Vi ser ei gruppe kvinner i arbeid ved et frilandsfelt der pottebrettene med g...