• Podingsarbeid ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark våren 1988.  Podinga var et ledd i opparbeidinga av Sanderud frøplantasje i Stange.  Her podes skudd fra elitetrær, som mannskap fra Det norske skogforsøksvesen hadde samlet inn podekvist fra den øvre delen av elitetrær fra relevante høydelag.  Disse kvistene ble påsatt som toppskudd på fireårige grunnstammer av fireårige barrotplanter.  I forgrunnen ser vi fem av dem som var med i dette arbeidet.  Anne Herud i rutete skjorte foran til venstre var praktisk prosjektleder.  Til høyre foran sitter Tom Arne Engli fra Skogfrøverket.  De tre bakerste aktørene var knyttet til Sønsterud planteskole.  Til venstre ser vi Marie Fredriksen, i midten Liv Bonsak og til høyre Jorun Svendsberget.  I bakgrunnen ser vi gardstunet på eiendommen staten overtok som skogplanteskole i 1938.  Podingene ble merket nøye, sortert og plantet i et nøye kartlagt mønster på Sanderud, slik at man seinere skulle kunne kjenne opphavet til de frøproduserende klonene.

I bakgrunnen på dette fotografiet ser vi gardstunet på eiendommen Sønsterud, og til høyre krysser "Svenskevegen" (riksveg 206, offisielt kalt "Kaptein Dreyers veg") Østre Gjesåsveg.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Podingsarbeid ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark våren 1988. Podinga var et ledd i opparbeidinga av Sanderud frøplantasje i Stange. Her podes skudd fra elitetrær, som ma...