• Anne Herud, som var praktisk prosjektleder for opparbeidinga av skogfrøplantasjen på Sanderud i Stange (Hedmark), fotografert under podingsarbeid på fireårige grunnstammer ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark).  Arbeidet utføres ved hjelp av en kvass kniv.  Her skulle toppskuddet erstattes av en kvist fra et elitetre.  Toppskuddet og denne kvisten bindes sammen.  Her ser vi hvordan Anne Herud holder den ene enden av tråden i munnen mens hun viklet den andre rundt snittpunktet.  Deretter ble det påført et lag med podevoks, som skule forsegle sammenføyinga.  Ved å pode en kvist fra et elitetre på toppskuddet av ei vanlig granplante sikret man seg at «podingen» bar videre det genetiske materialet fra det nevnte elitetreet.  Når mange slike podinger fra trær med ønskete egenskaper (rettvokste, høye stammer, fin kvistsetting med gode greinvinkler osv. ) ble plassert sammen i en frøplantasje mente man å få kongler med frø som hadde gode genetiske egenskaper, og dermed bedre muligheter for å skape framtidig kvalitetsskog.  Denne strategien har vist seg å gi gode resultater.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Anne Herud, som var praktisk prosjektleder for opparbeidinga av skogfrøplantasjen på Sanderud i Stange (Hedmark), fotografert under podingsarbeid på fireårige grunnstammer ved skog...