• Nærbilde fra utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988.  Vi ser hendene til en planteskolemedarbeider som, ved hjelp av ei plantestikke, bøyer ei planterekke på pottebrettet til side for å kunne se mulige skavanker på enkeltplanter inne på brettet.  Skogplanteskolene var underlagt sorteringsregler som innebar at planter med skader som ville følge trærne videre gjennom livsløpet skulle tas ut.  Kortvoksthet, splittete topper, gankvist eller gulnet barmasse var lyter planteskolemedarbeiderne var på vakt mot.  Da fotografiet ble tatt ble ei plante løftet ut av brettet.  Damene i planteskolen brukte hansker under sorteringa for å beskytte hender og fingrer mot nålestikk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Nærbilde fra utendørs plantesortering i pottebrett ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes (Hedmark) våren 1988. Vi ser hendene til en planteskolemedarbeider som, ved hjelp av e...