• Nærbilde av pottebrett som var satt til spiring i et av veksthusene ved Sønsterud planteskole i april 1988.  Bildet viser rektangulære pottetbrett av svart polyetylen (plast) med 95 sylindriske forsenkninger som er fylt med veksttorv blandet med perlitt, grus av en lys, oppmalt vulkansk bergart som skulle gjøre vekstsubstratet porøst.  Deretter ble pottebrettene maskinelt tilsådd og påført et overflatelag med perlitt, som skulle redusere fordampinga fra spireskiktet.  Så ble pottebrettene satt ut i et kontrollert veksthusklima, som her for spiring.  Det vanlige var at pottebrettene sto slik en halv sommersesong, før de var robuste nok til å tas ut for videre dyrking på friland.  Pottebrettplanter selges vanligvis to år gamle.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Nærbilde av pottebrett som var satt til spiring i et av veksthusene ved Sønsterud planteskole i april 1988. Bildet viser rektangulære pottetbrett av svart polyetylen (plast) med 9...