• Podingsarbeid ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark våren 1988.  Podinga ble utført i samband med opparbeidelsen av Sanderud frøplantasje i Stange.  Dette er et nærbilde av en fireårig granstamme, der det lages podesnitt med en kvass kniv.  Poenget er at dette toppskuddet skal erstattes av en kvist fra et elitetre.  På denne måten sikret man seg at «podingen» bar videre det genetiske materialet fra det nevnte elitetreet.  Når mange slike podinger fra trær med ønskete egenskaper (rettvokste, høye stammer, fin kvistsetting med gode greinvinkler osv. ) ble plassert sammen i en frøplantasje mente man å få kongler med frø som hadde gode genetiske egenskaper, og dermed bedre muligheter for å skape framtidig kvalitetsskog.  Denne strategien har vist seg å gi gode resultater.  På fotografiet ser vi buksebeina, magene og hendene på Anne Herud, som var praktisk prosjektleder for frøplantasjeanlegget på Sanderud.  I en nettingpose som hang på magen til prosjektlederen var det antakelig tråd som ble brukt når endesnittene på grunnstammen og på podekvisten skulle bindes sammen og påføres podevoks.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Podingsarbeid ved Sønsterud planteskole i Åsnes i Hedmark våren 1988. Podinga ble utført i samband med opparbeidelsen av Sanderud frøplantasje i Stange. Dette er et nærbilde av e...