• Frøpose med furufrø, fotografert på golvet i førerhuset på en 2006-modell rammestyrt traktor av fabrikatet John Deere, som da dette fotografiet ble tatt ble brukt til markberedning i Sormerudskogen i Elverum kommune.  Området som skulle markberedes var ett av flere på denne eiendommen som ble hardt rammet av stormen "Dagmar" i jula 2011.  Dette arbeidet ble utført ved hjelp av to aggregater på maskinens bakpart som grafset vekk overflatevegetasjon og humus i striper, hvor mineraljorda ble blottlagt.  Her var det grobunn for frø som falt fra gjenstående trær, men for sikkerhets skyld ble det i dette tilfellet også matet en dele furufrø ned på markberedningsstripene fra slanger bak på aggregatet.  Frøet er innkjøpt fra en svensk leverandør, frøplantasjen på Sollerøn i innsjøen Siljan i Dalarna.  Frøet er pakket i en gjennomsiktig plastpose, der åpningen er stengt med ei svart nylonreim.  Utenpå posen er det klebet en kvit etikett, som forteller at det er levert 4 kilo furufrø fra 2011 med en spireprosent på 99, men med ukjent opphav.  Frøet ble fylt på en beholder på maskinen når det var behov for dette, men ettersom avvinget furufrø er lite, trengte ikke maskinføreren å etterfylle så ofte.  Kiloprisen for slikt frø er imidlertid høy.  Derfor oppbevares posen noenlunde skjermet under stolen i førerhytta på den rammestyrte traktoren.

Mer om driftsopplegget denne markberedningen var en del av finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Frøpose med furufrø, fotografert på golvet i førerhuset på en 2006-modell rammestyrt traktor av fabrikatet John Deere, som da dette fotografiet ble tatt ble brukt til markberedning...