• Markberedningsaggregater på rammestyrt skogsmaskin fra entreprenørfirmaet Vale i Trysil.  Her har maskinføreren løftet aggregatene, som er kraftige, tallerkenformete stålskiver med ti kraftige ståltenner langs ytterkantene.  Når disse senkes mot bakken og stilles litt skrått, og når maskinen kjøres framover mens stålskivene roterer, kastes markvegetasjonen og mye av humussjiktet til side.  På denne måten blottlegges mineraljord, hvor frø som faller fra gjenstående trær på og omkring markberedningsfeltet får god grobunn.  I dette tilfellet ble det i tillegg matet en del furufrø ned i markberedningsstriper fra slanger bak aggregatene (kan skimtes på det bakerste av disse).

Mer om driftsopplegget denne markberedningen var en del av finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Markberedningsaggregater på rammestyrt skogsmaskin fra entreprenørfirmaet Vale i Trysil. Her har maskinføreren løftet aggregatene, som er kraftige, tallerkenformete stålskiver med...