• Ryddet stormskadd areal like vest for Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune.  Vi ser ei flate der samtlige trær som vinden felte er ryddet vekk, og hvor bare stubber og kvist ligger igjen etter dem.  Lyselskende markvegetasjon er i ferd sette sitt preg på terrenget.  Noen få overlevende furuer har fått stå igjen som frøtrær.  Fotografiet er tatt i begynnelsen av juni 2013, om lag halvannet år etter at stormen feide over ende om lag 15 000 kubikkmeter med tømmerskog på denne eiendommen.  I mellomtida var tømmeret ryddet fra de stormrammede flatene, og arealet var dermed klargjort for foryngelse.  På såpass store flater som denne skulle det skje ved hjelp av en svensk «donare», en diger rammestyrt traktor med stjerneformete grabbhjul som skulle lage rifter i markdekket og så furufrø i mineraljorda som ble blottlagt bak maskinen.  Da dette fotografiet ble tatt kunne man se oppslag av små furu- og granplanter etter frøfall fra omkringstående skog, men for å få en tilfredsstillende bestokning satses det altså på markberedning og såing av furu, til en viss grad også på planting av gran i luftig forband.  Mer informasjon om driften av Sormerudskogen finnes under fanen «Andre opplysninger».

Stormen Dagmar herjet Sør-Norge i jula 2011.  Uværet, som i kyststrøkene ble kategorisert som orkan, gjorde betydelige skader, særlig i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Trøndelag, men også i innlandet, der vinden enkelte steder feide over ende mye skog.  Dette skjedde blant annet i Sormerudskogen lengst sør i Elverum, der dette fotografiet er tatt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ryddet stormskadd areal like vest for Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune. Vi ser ei flate der samtlige trær som vinden felte er ryddet vekk, og hvor bare s...