100
Maskinist Sverre Akselsen på D/S Axel leser avisa på dekk mens slepebåten langsomt trekker tømmerklubber over Bandak i Vest-Telemark. Vi ser den kraftige hampetrossa slepet var festet i i forgrunnen på bildet. Det var for øvrig bare noen få meter av trossa som var i dette materialet, hoveddelen var en jernvaier. Årsaken til at man beholdt en liten del av hamp var at dette materialet var mer fleksibelt i forhold til rykk i slepet. På et seinere tidspunkt gikk man over til å bruke nylontrosse i enden av slepelina, fordi dette materialet viste seg å ha mange av de samme egenskapene som hampen. Til høyre i bildeflata skimter vi skorsteinen og deler av styrhuset på D/S Axel, som ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1953-54 (etter at dette fotografiet ble tatt). I bakgrunnen ser vi litt av det bratte fjellterrenget som vanskeliggjorde vegbygging og dermed bidrog til at vannet lenge var den viktigste ferdselsåra i Vest-Telemark. Slepinga var en langsom prosess, og fyrbøteren og maskinisten avløste hverandre i fyrrommet. Sverre Akselsen hadde antakelig frivakt da dette fotografiet ble tatt. Avisa er sannsynligvis kjøpt i kolonialforretningen på Bandaksli, der slepebåtmannskapene ofte var innom og kjøpte seg ferske matvarer på turen over Bandak.
Photo: Opheim, Ivar / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo