• Utilslagsplassen ved Aslaksborg i Gvarv i Telemark, fotografert vinteren 1986.  Fotografiet er tatt fra bakkeskråningen ovenfor vegen der tømmerbilene kjørte inn og ut av plassen.  Til venstre i bildet skimter vi ei «vogge», ei ramme som tømmeret fra bilene ble lastet over i ved hjelp av bilenes kraner.  Så ble det slått vaierbindsel rundt virket, før stakene på vassdragssida ble slått ned og vogga ble bikket mot skråningen som førte ned mot Norsjø ved hjelp av en hydraulisk innretning.  Tømmerbuntene ble liggende og flyte i et innlenset område utenfor.  Da dette fotografiet ble tatt var Norsjø islagt, med unntak av det innlensete området, som ble holdt åpent ved hjelp av strømdannere.  Norsjø var ofte islagt, og dermed ikke fløtbar, i februar, mars og begynnelsen av april. Ved siden av den nevnte vogga ser vi også et lite hus med pulttak.  Dette var et overbygg over motoren til hydrauliske anlegget for "voggene".
    Photo: Opheim, Ivar / Anno Norsk skogmuseum

Utilslagsplassen ved Aslaksborg i Gvarv i Telemark, fotografert vinteren 1986. Fotografiet er tatt fra bakkeskråningen ovenfor vegen der tømmerbilene kjørte inn og ut av plassen. ...