• Kraftstasjonen ved Årlifoss i Tinne (Tinnelva) i Notodden kommune i Telemark.  Fotografiet er tatt fra brua over vassdraget like nedenfor anlegget.  Det første kraftverket her ble satt i drift i 1912.  Verket gav energi til Norsk Hydros industrianlegg på Notodden.  Fra denne opptaksvinkelen ser vi mest anleggene på den nordøstre sida av elveløpet.  De mest framtredende bygningene her er betongkonstruksjoner som ble reist i samband med ei ombygging i 1989.  Årlifoss kraftverk er et elvekraftverk uten magasin.  Det utnytter et fall på 16, 2 meter i Tinne/Tinnelva.  Kraftverket er reist i et bergrikt lende.  I bakgrunnen rager Bekkeråsen [nærmest] og kollen Runningsåsen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Kraftstasjonen ved Årlifoss i Tinne (Tinnelva) i Notodden kommune i Telemark. Fotografiet er tatt fra brua over vassdraget like nedenfor anlegget. Det første kraftverket her ble ...