• Strengen i Flåbygd (Nome kommune i Telemark), sett fra stranda på nordsida av det trange sundet med samme navn.  Ved Strengen var det brygge, og her hadde dampbåten Axel, som slepte tømmer på Vestvannene (Bandak, Kviteseidvatn og Flåvatn i Vest-Telemark), sin base.  I dag går mesteparten av trafikken i dette området på fylkesveg 107, hvor det i 1964 ble bygd ei buebru i armert betong over Straumen.  Brygga med godshus er imidlertid intakt, og området nedenfor brukes også som fortøyingssted for fritidsbåter.  Fotografiet er tatt fra stranda på nordsida av det trange sundet mellom Flåvatn og det nedenforliggende, kanaliserte vassdraget.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Strengen i Flåbygd (Nome kommune i Telemark), sett fra stranda på nordsida av det trange sundet med samme navn. Ved Strengen var det brygge, og her hadde dampbåten Axel, som slept...