• Turistbåten «Henrik Ibsen» på veg mot Kjeldal sluse i Bandak-Norsjø-kanalen på sin rute fra Dalen til Skien.  Sluseanlegget ligger i Nome kommune.  Her er det ett slusekammer, som utlikner en høydeforskjell på tre meter mellom ovenforliggende og nedenforliggende del av vassdraget.  Båten er fotografert fra en posisjon skrått mot akterenden, fra sørsida av slusekammeret.  Henrik Ibsen er det største, raskeste og mest luksuriøse passasjerfartøyet i Skiensvassdraget.  Båten er opprinnelig bygd som dampskip ved Eriksberg Mekaniske Verkstad i Göteborg i 1907 for Styrsö-bolaget.  Derfor fikk båten først navnet DS «Styrsö».  Under dette navnet gikk fartøyet i mange år som rutebåt i Göteborg-skjærgården.  Etter en periode som charterbåt på den svenske vestkysten ble Styrsö oppkjøpt av Skien Dalen Skipsselskap AS og satt trafikk i Skiensvassdraget i forbindelse med Bandak-Norsjø-kanalens 100-årsjubileum i 1992.  Her fikk båten navnet «MS Henrik Ibsen», etter den berømte forfatteren med tilknytning til Skien og en hurtiggående dampbåt som gikk i vassdraget tidig på 1900-tallet.  I perioden 2009-2011 ble skipet restaurert med sikte på at det igjen skulle framstå som det hadde gjort da det var nytt.  Etter dette har fartøyet vært driftet av Norwegian Hospitality Group AS, som eier Telemarkskanalen Skipsselskap AS.  Selskapet disponerer også det tradisjonsrike drakestilhotellet på Dalen, som er endestasjon for båtruta.  Sesongen for kanalbåtene starter vanligvis i midten av mai og varte til andre halvdel av september. Seilasen mellom Skien og Dalen med turistbåten Henrik Ibsen tar cirka ni timer. MS Henrik Ibsen har aller rettigheter og det er restaurant ombord med daglig servering av frokost og lunsjretter.  Båten går opp den ene dagen og ned igjen den neste.  Turistbåten MS Victoria går ned til Skien den dagen Henrik Ibsen setter kurs for Dalen, og går ned igjen den dagen den andre båten er på veg opp.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Turistbåten «Henrik Ibsen» på veg mot Kjeldal sluse i Bandak-Norsjø-kanalen på sin rute fra Dalen til Skien. Sluseanlegget ligger i Nome kommune. Her er det ett slusekammer, som ...