• Elva Raua, mellom Reisjåvatnet og Tinnsjøen i Øst-Telemark.  Fotografiet er tatt litt ovenfor innløpsrenna til tømmertunnelen, der elva flyter stille gjennom en slak kurve like ovenfor Raufossen.  Her skulle fløtingstømmeret ledes inn mot den nordvestre elvebredden, der det var murt en kraftig gråsteinsmur som skapte ei skjermet renne ned mot den om lag 60 meter lange tømmertunnelen, som skulle skjerme tømmeret fra fossefallet, hvor stokkene både kunne sette seg fast og splintres.  For å få tømmeret inn i denne renna lå det ei kraftig lense (en kjede av tømmerstokker) i det området vi ser på bildet her.  Lensa var forankret i to kraftige kar, opprinnelig steinfylte tømmerkistekonstruksjoner.  Her ser vi det nederste av dem, som later til å ha fått påstøpt et betongskall, antakelig i den siste fasen med fløting i dette vassdraget (1960-åra).  Her er det, av uvisse årsaker, lagt en tømmerstokk ut mot dette karet.  Langs vassdraget vokser det grandominert skog på den nordvestre sida av vassdraget (til venstre), furu på den sørøstre (til høyre), hvor det var berg med grunt jordsmonn.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Elva Raua, mellom Reisjåvatnet og Tinnsjøen i Øst-Telemark. Fotografiet er tatt litt ovenfor innløpsrenna til tømmertunnelen, der elva flyter stille gjennom en slak kurve like ove...