• Satajuvet (i eldre tid også kalt «Satahullet») i Vallaråi i Seljord kommune i Telemark.  På strekningen mellom Flatsjå og Seljordsvatnet gjør dreier elva sørvestover¨i et fossefall ved garden Nordre Flatin, for deretter å dreie krapt sørøstover inn i et trangt juv like nedenfor.  Dette elvelandskapet skapte store problemer for fløtinga av tømmer fra Flatdal ned til Seljordsvatnet, og når fløtingsvirket satte seg fast i det djupe juvet, som var omgitt av steile bergflater, innebar det stor risiko å få det løst igjen.  Dette var en av årsakene til at myndighetene alt i 1858 tillot at det ble lagt ei spesiell avgift på 12 skilling per tylvt fløtingstømmerer her.  Midlene som kom inn fra denne avgiften skulle settes på en spesiell konto i Skiens sparebank.  Pengene som kom inn på denne måten skulle kommunestyret i Seljord disponere i henhold til en plan kanaldirektøren hadde fått utarbeidet for minering som skulle gjøre Vallaråi mer fløtbar.  Dette arbeidet pågikk i mange tiår, og sjøl om stadig flere hindringer ble sprengt vekk, hendte det at tømmeret satte seg fast her.  Dette fotografiet er fra den nedre, forholdsvis stilleflytende delen av juvet, tatt fra brua til gardene på vestsida av Vallaråi.  Den nevnte fossen like ovenfor ligger skjult bak bergnabben til høyre på bildet (jfr. SJF-F. 005336 - SJF-F. 005338)
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Satajuvet (i eldre tid også kalt «Satahullet») i Vallaråi i Seljord kommune i Telemark. På strekningen mellom Flatsjå og Seljordsvatnet gjør dreier elva sørvestover¨i et fossefall...