• Slusekammeret i Lunde sluse i Bandak-Norsjø-kanalen i Telemark.  Fotografiet er tatt fra slusekammerets sørøstre hjørne.  Slusekamrene i denne kanalen er bygd for å skape passasje for fartøyer som var inntil 31, 4 meter lange, 6, 6 meter brede og stakk inntil 2, 5 meter djupt.  De var omgitt av fugete murer av hoggen naturstein, og hadde porter av tre med smijernbeslag.  Botnlukene ble åpnet ved hjelp av spaker oppå portene, og når portene skal åpnes brukes spett i perforerte skinner på murkronene.  I 1970- og 80-åra argumenterte Skiensvassdragets fellesfløtningsforening, som var den største brukeren av kanalen, for at slusene måtte få glatte vegger og porter med motoriserte åpne- og lukkemekanismer.  Dette kravet ble innfridd ved Skien og Løveid sluser, men aldri i Bandak-Norsjø-kanalen, som ble drevet videre som «museumskanal».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Slusekammeret i Lunde sluse i Bandak-Norsjø-kanalen i Telemark. Fotografiet er tatt fra slusekammerets sørøstre hjørne. Slusekamrene i denne kanalen er bygd for å skape passasje ...