• Den tidligere utislagsplassen for tømmer ved Aslaksborg i Sauherad i Telemark. Fotografiet er tatt fra en bergskrent i sørenden av plassen.  I samband med Sundsbarmutbygginga ble det i 1970 planert en stor, oval plass på Aslaksborg, hvor lastebiler kunne levere tømmerlass for buntfløting over Norsjø og ned til Skien.  Målet var at det fortsatt skulle være mulig å fløte tømmer fra kraftverkets nedslagsfelt på i den delen av vassdraget som ikke var berørt av utbygginga.  Kraftutbyggerne bekostet både plassen og adkomstvegen.  Ved Aslaksborg ble det på det meste levert 60-70 lass tømmer i døgnet.  Også mye av transporten ble betalt av kraftselskapet, som gjennom magasinering av vann og bygging av nye hinder i vassdraget hadde gjort det umulig å fortsette fløtinga.  Det ble også levert tømmer fra andre områder hit, uten transportstøtte.  Skogeierne i Sundsbarmkraftverkets nedslagsfelt og Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening nøt godt av en god transportstøtteordning for tømmer fram til årsskiftet 2001-2002.  Etter dette ble det kjørt lite tømmer til Aslaksborg.  De siste tømmerlassene ble levert til denne plassen i 2004, da det bare ble levert drøyt 3 000 kubikkmeter her i en periode da lastetrucken ved utislagsplassen på Nesøya ved Notodden var til reparasjon.  Dette fotografiet ble tatt åtte år seinere.  Det viser hvordan plassen har begynt å gro til med oreskog etter at plassen at trafikken her opphørte.  I bakgrunnen skimtes Årnesbukta naturreservat.   Her lå i sin tid Gvarvlensa, hvor fløtingstømmer fra Bøvassdraget i mange år ble samlet og «klubbet» for sleping over Norsjø mot Skien.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Den tidligere utislagsplassen for tømmer ved Aslaksborg i Sauherad i Telemark. Fotografiet er tatt fra en bergskrent i sørenden av plassen. I samband med Sundsbarmutbygginga ble d...