• Det øverste fallet i Geithusfossen på Modum i Buskerud.  Fotografiet er antakelig tatt forholdsvis kort tid etter at Union-konsernet vinteren 1961-62 hadde bygd ny dam er, blant annet for å kunne heve vannspeilet ved det ovenforliggende inntaket til driftstunnelen til Geihusfos kraftverk (1960-61) og til den nye tømmerrenna, som også var innsprengt i berget vest for Drammenselvens Papirfabrikker.  Det er noe av bebyggelsen ved denne bedriften vi ser på motsatt side av elva her.  Bildet er tatt på et tidspunkt da elva var stor og strid, antakelig i forbindelse med vårflommen i mai-juni.  Fotografen har stått på vestre elvebredd, under et bjørketre, med greiner som «rammer inn» fossen.  Til venstre i bildet ser vi den nye betongdammen med brubane og «gatebelysning».  På motsatt side av elva ser vi industribebyggelsen ved Drammenselvens Papirfabrikker.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Det øverste fallet i Geithusfossen på Modum i Buskerud. Fotografiet er antakelig tatt forholdsvis kort tid etter at Union-konsernet vinteren 1961-62 hadde bygd ny dam er, blant an...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits