• Drammenselva nedenfor Geithusfossen på Modum i Buskerud, fotografert ved sjeldent lav vannstand 21. oktober 1945.  Bildet er tatt fra noen fjellskjær som stikker ut i elveløpet på sørsida av en elvesving nedenfor Drammenselvens Papirfabrikker.  Vi skimter et par av bygningsgavlene på fabrikken på bakkekammen til høyre i bildeflata.  I forgrunnen ligger en del tømmer og flyter på et forholdsvis stilleflytende elveparti.  Lengre oppe skimter vi kvitskummende vann i Hårkallfossen, det nedre fallet i Geithusfossen.  Til venstre i bakgrunnen ser vi Hontvetåsen, hvor vi også skimter litt av traséen for Randsfjordbanen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Drammenselva nedenfor Geithusfossen på Modum i Buskerud, fotografert ved sjeldent lav vannstand 21. oktober 1945. Bildet er tatt fra noen fjellskjær som stikker ut i elveløpet på ...