• Elveparti fra Drammenselva ved Modum i Buskerud, fotografert ved sjeldent lav vannstand 21. oktober 1945.  Bildet viser den såkalte Bruksevja mellom de to fallene i Geithusfossen, fallet som gav energi til Drammenselvens Papirfabrikker, etter hvert også til annen industriell virksomhet og husholdninger.  Vi aner, ut fra dette fotografiet, hvordan løsfløtt tømmer hadde en tendens til å legge seg mot strendene og i stryk der det stakk opp stein.  Dette fotografiet er tatt 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannstanden i elva var sjeldent lav (33 kubikkmeter i sekundet ).
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Elveparti fra Drammenselva ved Modum i Buskerud, fotografert ved sjeldent lav vannstand 21. oktober 1945. Bildet viser den såkalte Bruksevja mellom de to fallene i Geithusfossen, ...