• Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund).  Fotografiet er tatt fra østsida av fossen (akkurat her renner elva nordover) med sjølve fallet som hovedmotiv.  På grunn av den beskjedne vannføringa ser vi tydelig hvordan det var bygd en terskel like ovenfor fallet.  Vi ser også hvordan den midtre delen av fosseløpet var golvlagt, med sikte på at tømmer som skulle videre nedover i fossen ikke skulle sette seg fast så lett.  Øverst på bildeflata ser vi også hvordan elva var lenselagt med sikte på at fløtingstømmeret skulle ledes mot denne golvlagte delen av fossefallet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund). Fotografiet er tatt...