• Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Bruk i Skien vinteren 1965-66.  Dette er et eksteriørbilde, tatt mot to bygninger som var omgitt av treforskalinger og trestillaser.  Den største av dem (til venstre) er den som skulle huse fabrikkens nye renseri og flishoggeri.  Til venstre for den igjen skimter vi noe av kranbanen, som skulle brukes til å hente tømmer til anlegget.  Den besto av to parallelle søylerekker med horisontale baner på toppen, alt utført i armert betong.  Mellom disse banene ble det montert ei kraftig stålbru med ei kran som kunne beveges sidevegs mellom fløtingsvassdraget og vegen dette fotografiet er tatt fra, hvor det ble levert tømmer på lastebillass.  Mellom disse ytterpunktene, ved en av fabrikkhallens gavlvegger, lå nedleggsbordet, som var inntakspunktet for tømmerråstoff til renseriet og hoggeriet.  Da dette fotografiet ble tatt var byggeplassen dekt av et tynt snølag.  Mellom vegen i forgrunnen og bygningene lå det både masse (jord og stein) og en del materialer, antakelig fra forskalingsarbeidet.
    Photo: Stenstadvolden, / Anno Norsk skogmuseum

Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Bruk i Skien vinteren 1965-66. Dette er et eksteriørbilde, tatt mot to bygninger som var omgitt av trefor...