• Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Brug i Skien vinteren 1965-66.  Her ser vi kaiområdet med kranbanen i forgrunnen.  Kranbanen var kort.  Den besto av to søylerekker, begge med fire søyler, med horisontale baner på toppen.  På tvers mellom disse to banene var det ei stålbru med ei kran som kunne løfte tømmeret opp i «klubber» eller «moser» fra fløtingsvassdraget på den ene sida (til høyre på dette fotografiet) eller fra tømmerbiler på en veg på den andre sida.  Når krana hadde løftet virket, kunne den kjøres på enn skinnegang slik at kranføreren kunne legge tømmeret ned på «nedleggsbordet», et betongfundament med kraftige stålskinner på toppen, ved enden av hallen som skulle romme renseriet og hoggeriet.  Da dette fotografiet ble tatt sto det en shoveldoser på kaia.  På vannet ved siden av lå det snødekte tømmerklubber.  I bakgrunnen skimtes industribebyggelse av varierende alder.
    Photo: Stenstadvolden, / Anno Norsk skogmuseum

Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Brug i Skien vinteren 1965-66. Her ser vi kaiområdet med kranbanen i forgrunnen. Kranbanen var kort. De...