• Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Denne banen var cirka 270 meter lang, og besto av to parallelle rekker av betongsøyler med horisontale baner på toppen.  På disse banene kjørte man ei kraftig stålbru med ei kran på midten.  Krana ble brukt til å løfte tømmermoser fra fløtingsvassdraget (Bergsjø i Drammenselva) og lass fra jernbanevogner og lastebiler på fabrikkområdet.  Kranføreren plasserte tømmeret på høvelige steder på opplagstomta til Geithus bruk eller på «nedleggsbordet» (råstoffinntaket) ved bedriftens produksjonshall.  Dette fotografiet er tatt på skrå nedenfra, slik at vi kan se hvordan en diger mose med ubarket granvirke ble heist oppunder kranbrua før forflytningen sidevegs startet.  Løftekrokene fra en kraftig, horisontal stålbjelke under krana var forankret i vaierne som holdt mosen i hop.  Vi skimter styrhuset hvor kranføreren satt til venstre over tømmermosen.  Kranbanen ved Geithus bruk ble satt i drift samtidig med at virksomheten ved bruket startet i 1967.  Påfølgende år, 1968, ble siste fløtingssesong i Drammensvassdraget.  Dermed måtte Geithus bruk, som andre tømmerkjøpende bedrifter langs dette vassdraget, inngå nye avtaler med leverandørene, slik at virket ble levert ved bilveg i stedet for ved elvebredd.  Fra da av ble kranbanen fortrinnsvis brukt til lossing av lastebiler og jernbanevogner på fabrikktomta til Geithus bruk, og til transport av buntet tømmer til høvelige lagringssteder under banens trasé eller til nedleggsbordet ved fabrikkhallen.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Denne banen var cirka 270 meter lang, og besto av to parallelle rekker av betongsøyler med horisontale baner på toppen. På disse b...