• Fra «nedleggsbordet» for tømmer ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Dette var en bedrift som kappet, barket og hogg tømmer til flis for celluloseproduksjonen ved Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker.  Nedleggsbordet var en rammekonstruksjon av kraftige stålbjelker på et betongfundament ved en av gavlene på fabrikkhallen.  Herfra ble stokkene trukket inn i kapperiet, hvor de ble delt i kortere lengder med maksimumslengde på 185 centimeter.  Derfra ble det «kubben» ført på transportbånd til barketrommelen, og deretter til hoggeren, som var ei diger, roterende skive med ti kraftige kniver.  Geithus bruk fikk tømmerleveranser både fra fløtingsvassdrag (Drammenselva), jernbane (sidespor fra Geithus stasjon på Randsfjordbanen) og lastebil.  I bakgrunnen på dette fotografiet ser vi bedriftens opplagstomt, der en diger truck hentet virke til nedleggsbordet.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Fra «nedleggsbordet» for tømmer ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Dette var en bedrift som kappet, barket og hogg tømmer til flis for celluloseproduksjonen ved Skotselv Cellul...