• Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt ved ytterenden av den cirka 270 meter lange løfte- og transportinnretningen for cellulosetømmer, nemlig ved opptaksstedet for fløtet virke fra Bergsjø i Drammenselva.  Fotografen må ha stått på kranbrua med kameraet vendt mot det underliggende vassdraget, der «moser» bunter med ubarket virke ble ledet, en etter en, fra ei ovenforliggende lense mot bassenget rett under kranbanen.  Her ble det hektet kraftige stålkroker til vaierbindslene på mosene, som dermed kunne løftes og transporteres enten direkte til «nedleggsbordet» ved fabrikkbygningen, hvor det ble tatt direkte inn for kapping, barking og flishogging, eller til et lagringssted på fabrikktomta, fortrinnsvis under kranbanen, hvor tømmeret lett kunne hentes når det ble behov for det.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt ved ytterenden av den cirka 270 meter lange løfte- og transportinnretningen for cellulosetømmer, nemlig ved opp...