• Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Den var cirka 270 meter lang og strakk seg fra Drammensvassdraget fram til fabrikken med tilleggende transportårer for skinne- og hjulgående tømmertransport.  Banen besto av to parallelle rekker av betongsøyler som hadde horisontale baner med skinnegang på toppen.  På disse banene kunne man kjøre ei kraftig stålbru med kran på midten, fra vassdraget, jernbanesporet, vektmottaket for tømmerbiler eller fra lagringssteder på tømmertomta til «nedleggsbordet» ved fabrikkbygningen.  Fotografiet viser hvordan en tømmerbunt («mose» fra elva eller «lass» fra lastebil eller jernbanevogn) kunne heises oppunder kranbrua og transporteres til nedleggsbordet ved fabrikkbygningen eller et høvelig lagringssted på fabrikkområdet, under kranbanen.  Bak tømmerhaugene helt i forgrunnen skimter vi jernbanevogner, noe som tyder på at det på at kranføreren arbeidet med å losse togtransportert virke da dette fotografiet ble tatt.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Den var cirka 270 meter lang og strakk seg fra Drammensvassdraget fram til fabrikken med tilleggende transportårer for skinne- og h...