• Tømmertomta ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i et slags fugleperspektiv, fra kranbanen som ble brukt til å hente tømmer fra fløtingsvassdrag (Bergsjø i Drammenselva), jernbane eller lastebil til «nedleggsbordet» ved fabrikkbygningen.  Vi ser rekkverk fra stigen opp til krana og fra rekkverket langs kranbanen i forgrunnen.  Fotografiet viser også hvordan industrisporet fra Geithus stasjon på Randsfjordbanen var lagt langs den vestre ytterkanten av tømmertomta, hvor det lå ubarket virke.  En traktor var i aktivitet der da fotografiet ble tatt.  I bakgrunnen skimter vi røyken fra fabrikkpipa ved Drammenselvens Papirfabrikker (Union Geithus).  Geithus bruk var et nyanlegg som Union-konsernet reiste i midten av 1960-åra.  Egentlig var det meningen at det ikke bare skulle bli renseri og hoggeri her, men at det skulle reises tresliperi og papirfabrikk på stedet, slik at man fikk et integrert treforedlingsanlegg.  Andre og tredje byggetrinn ble imidlertid aldri realisert.  Renseriet og hoggeriet, som vi på dette fotografiet, ble satt i drift i 1967 og var i funksjon til 1978, hovedsakelig som leverandør av celluloseflis til søsterbedriften Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker, som ble nedlagt dette året.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Tømmertomta ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt i et slags fugleperspektiv, fra kranbanen som ble brukt til å hente tømmer fra fløtingsvassdrag (Bergsjø i Dr...