• Fra bygginga av Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i september 1960 fra berget driftstunnelen var sprengt gjennom mot det stedet der fordelingsbassenget og sjølve kraftstasjonen skulle plasseres.  Fotografiet viser anleggsstedet etter at forskalingsarbeidet er bygynt.  Vi ser også hvordan det er reist en buet skjerm, en fangdam, mot sjølve vassdraget slik at byggearbeidene skulle kunne fortsette noenlunde uforstyrret av vanninnsig.  Ved høyre bildekant ser vi den nedre delen av ei byggekran som ble brukt til å løfte materiell inn og ut fra byggeplassen.  Nedenfor renner Drammenselva noenlunde stille med spredte tømmerstokker på overflata.  Helt til høyre i bildet skimter vi litt av Kattfossbrua på Randsfjordbanen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Geithus kraftanlegg. Fangdam ved avløp 3/9-1960»