• Forskalingsarbeid i inntakssonen for vannkanalen til den nye kraftstasjonen ved Geithusfossen på Modum i Buskerud.  Vannet ble tatt inn på den øvre delen av fabrikkområdet, ved østre bredd, og ført i en om lag 110 meter lang tunnel under fabrikkområdet mot underjordisk fordelingsbasseng og kraftstasjonen, som lå over bakken.  Her forskales det for støping der hvor det etter hvert skulle monteres luker fra Kværner Brug.  På bakken over den utsprengte tunnelen l lå tre av bygningene ved Drammenselvens Papirfabrikker.  I det kvite huset lengst til venstre holdt portvakta til.  Der var det også innredet vaskeri.  Den mørkere (antakelig røde) rett over tunnelen lå det en bygning som opprinnelig ble brukt som spisebrakke, seinere som elektrokontor for Union-konsernet.  Til høyre, noe lengre bak, skimtes et lagerskur der det sto papirruller og pakker med greaseproof (matpapir).
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Geithus kraftanlegg. Inntak med lukeføringen.»