• Deler av tomta til Drammenselvens Papirfabrikker på Modum i Buskerud, der det i 1960-61 ble bygd inntak og underjordisk vanntunnell som førte mot det nye kraftverket.  Fotografiet er tatt i motstrøms retning.  Til venstre i forgrunnen var det lagt en provisorisk gang- og trillebane over det som hadde vært kjerraten for tømmerinntak til fabrikken.  Noe høyere opp, stadig i venstre del av bildeflata, ser vi det østre endetårnet på Geithus bru – «BNybrua» – for fylkesvegen mellom Geithus og Vassbunn.  På elvebrinken til høyre i bildet lå en kvitmalt bygning hvor portvakta til fabrikken holdt til, og hvor det var innredet vaskeri.  Den noe mørkere bygningen til høyre for denne tjente opprinnelig som spisebrakke, men ble seinere brukt som elektrokontor for AS Unon, konsernet Drammenselven Papirfabrikker var en del av fra 1915 inntil Union-bedriftene fusjonerte med Norske Skog i 1998.  Foran og til høyre for den sistnevnte bygningen sto en kraftig anleggslastebil og en beltegående shoveldoser.  Dette motivet er sammensatt av to opptak.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"4/3-60 Bilde nr. 6 Geithus"