• Fløtingsaktivitet ved Sagafoss i Tinnåa i Notodden kommune i Telemark (da dette fotografiet ble tatt het kommunen «Hiterdal» [Heddal]).  Bildet ble tatt 4. juli 1907 klokka 14. 00.  Fotografiet er tatt fra ei steinete strand der vi, i forgrunnen, ser en del fløtingsvirke som er blitt liggende i ei bakevje bak en skådam i tømmerkistekonstruksjon, som antakelig skulle hindre at tømmeret la mot land nettopp her.  Da bildet ble tatt sto en fløter på skådammen, med ryggen vendt mot fotografiet og haken mot den kvitskummende Sagafossen, antakelig for å hindre at virket satte seg fast.  På den bergnabben skådammen var en forlengelse av satt en kollega, kledd i svarte bukser, mørk vest, lys skjorte og med hatt på hodet på ei trekasse og kvilte litt.  Bak ham, til høyre i bildet, skimtes noe av damkonstruksjonen ved innløpet til Sagafoss.  Sentralt i den øvre delen av bildet lå en toetasjes bordkledd bygning – kanskje et mølleanlegg – like nedenfor dammen.  På elvebakken litt lengre til venstre ser vi uthusbygningen på et småbruk.  Dette fotografiet er blant de 30 opptakene Tinfos Papirfabrik leverte som bevismateriale i forbindelse med en tvist med Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening i 1907.  Striden hadde sitt opphav i «Tinnfoss-sveiva», en strømvirvel som hadde oppstått etter at papirfabrikken foregående vinter hadde bygd ny dam, økt kapasiteten på sitt vanninntak og tippet stein fra anleggsarbeidet i vassdraget under Tinnfossen.  For advokaten til papirfabrikken var det et poeng å vise, at skader på fløtingsvirket kunne ha oppstått andre steder i vassdraget, som her.  De knekte tømmerstokkene i forgrunnen, på et fotografi som var tatt ovenfor «Tinnfoss-sveiva» ble antakelig brukt i denne argumentasjonen.  Mer om konflikten mellom Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening og Tinfos Papirfabrik i rubrikken «Andre opplysninger».
    Photo: Wangberg, Johan [Konstantin] / Anno Norsk skogmuseum

"OVENFOR TINFOS 4-7-07 KI. 2 Em."

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits