• Elvelandskap ved Tinnåa i Notodden kommune i Telemark (da dette fotografiet ble tatt het kommunen «Hiterdal» [Heddal]).  Fotografiet er tatt 3. juli 1907 klokka «2 ¼ Em. », altså klokka 14. 15.  I forgrunnen ser vi en berglendt elvebredd med en del rullestein, samt fløtingstømmer, som til dels er brukket.  Bakenfor ser vi hvordan Tinnåa passerer et berglende, antakelig Sagafoss.  På bakkekammen vest for (til venstre for) denne formasjonen lå det et lite gardsbruk, og nedenfor dette (mot vassdraget) en toetasjes bordkledd bygning, muligens et mølleanlegg.  Langs elvebredden i forgrunnen til høyre ser vi et beitelandskap med gras- og buskvegetasjon.  På bakkekammer og åsrygger i bakgrunnen var det barskogen som dominerte vegetasjonsbildet.  Dette fotografiet er blant de 30 opptakene Tinfos Papirfabrik leverte som bevismateriale i forbindelse med en tvist med Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening i 1907.  Striden hadde sitt opphav i «Tinnfoss-sveiva», en strømvirvel som hadde oppstått etter at papirfabrikken foregående vinter hadde bygd ny dam, økt kapasiteten på sitt vanninntak og tippet stein fra anleggsarbeidet i vassdraget under Tinnfossen.  For advokaten til papirfabrikken var det et poeng å vise, at skader på fløtingsvirket kunne ha oppstått andre steder i vassdraget, som her.  De knekte tømmerstokkene i forgrunnen, på et fotografi som var tatt ovenfor «Tinnfoss-sveiva» ble antakelig brukt i denne argumentasjonen.  Mer om konflikten mellom Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening og Tinfos Papirfabrik i rubrikken «Andre opplysninger».
    Photo: Wangberg, Johan [Konstantin] / Anno Norsk skogmuseum

«OVENFOR TINFOS 3-7-07 Kl. 2 1/4 Em.»