• Fra elvegjelet som omgav den nedre delen av Tinnåa i Notodden (da fotografiet ble tatt i «Hiterdal» eller Heddal) kommune i Telemark, slik det så ut 2. mai 1908. Fotografiet er tatt fra platået på østsida av elvegjelet, mot industriområdet til Tinfos Papirfabrik på vestsida.  Sentralt i bildet ser vi en ”tipp” – en tunnelåpning i berget med et nedenforliggende skråplan av tømmer, hvor det later til å være tippet ned en masse sprengstein, dels svært store blokker, som er blitt liggende ved foten av det bratte gjeldet, mot elveleiet, som vi her bare så vidt skimter bak grantrærne nederst på bildeflata.  Til venstre i bildeflata ser vi trappa fra vegen og industriområdet oppe på platået ned mot kraftstasjonen som Tinfos Papirfabrik satte i drift nede ved elvas vestre bredd i 1901.  Kapasiteten ved kraftstasjonen, og dermed vannforbruket, ble utvidet i 1904 og 1907.  Etter den sistnevnte utbygginga oppsto det en kraftig stømvirvel – ”Tinnfoss-sveiva” – i vassdraget, som ifølge Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening bidro til brudd- og sprekkskader, samt slitasje, på tømmeret, noe som reduserte anvendelsesmulighetene og dermed verdien til virket.  Saken ble brakt inn for retten.  Advokaten til Tinfos Papirfabrik la fram dette bildet og flere andre (SJF-F. 004384 - SJF-F. 004416) fra samme del av vassdragets som bevismateriale i en skjønnssaken.  Saken ble ført i Nedre Telemark sorenskriveri i perioden 1907-11, deretter som ankesak i Bergen overrett fram til 1914 og til slutt i Høyesteretts kommisjon for skriftlige saker i 1916-17.  Poenget med fotografiene skal dels ha vært å vise at Tinfos Papirfabrikk ikke var aleine om å ha tippet steinmasser fra anleggsarbeid i Tinnfossen, dels å vise at flomvannet førte mye slik masse med seg videre nedover, og dermed «renset» elveløpet slik at de negative konsekvensene for tømmerfløtinga ikke ble varige.  Dette fotografiet skulle antakelig sammenliknes med SJF-F. 004388, som ble tatt fra samme opptakssted i begynnelsen av mai samme år.
    Photo: Wangberg, Johan [Konstantin] / Anno Norsk skogmuseum

Fra elvegjelet som omgav den nedre delen av Tinnåa i Notodden (da fotografiet ble tatt i «Hiterdal» eller Heddal) kommune i Telemark, slik det så ut 2. mai 1908. Fotografiet er tat...