• Vedkapping ved sagbruk.  Til venstre i bildet står to karer ved en sagkrakk og skjærer en ubarket furustokk i kabber.  Sentralt i bildet står to kvinner iført kjoler og skaut, med hvert sitt vedfange på armen.  Til høyre for dem igjen står en gutt med armene vendt i været.  Bak ham ligger en del tømmer, og bak dette igjen ser vi et skråplan, antakelig for opptrekking av tømmer til den åpne sagbygningen til venstre i bildet.  Området der arbeidet med veden foregikk, og der sagbruket sto, var omgitt av et stakittgjerde.  Utenfor dette gjerdet vokste det skog.  Fotografiet var tatt på vinterstid med snø på bakken.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Vedkapping ved sagbruk. Til venstre i bildet står to karer ved en sagkrakk og skjærer en ubarket furustokk i kabber. Sentralt i bildet står to kvinner iført kjoler og skaut, med ...