• Utsikt mot kantsone mellom vann (myrsjø) og granbestand.  På den fuktige flata mot sjøen vokser det gras, vierkratt og en del småbjørk.  Her må det antas å være langt bedre beiteforhold for gras- og lauvspisende dyr enn i den tette granskogen bakenfor.

Dette fotografiet er hentet fra diasserien «Skogbruket og viltbiotopene – Grunnleggende forhold».  Opphavsmannen til bildene og tekstene i det medfølgende heftet er Paul Granberg.  Serien er produsert av Landbrukets Film og Billedkontor (Landbruksfilm) i 1982 og har nummer 1541 i dette selskapets katalog over diasserier.  Dette fotografiet er nummer 29 i serien «Skogbruket og viltbiotopene», og i tekstheftet er følgende kommentar knyttet til motivet:

"KANTSONER: MYRER, ELVER OG VANN
Alle kantsoner bør behandles med spesiell omtanke for viltet.  I slike overgangssoner har vi den største grad av variasjon og her finner viltet lettest dekning for sine behov.  En elvekant som denne har åpent vann, godt beite for både sommer og vinter og skjermende skog innenfor. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Utsikt mot kantsone mellom vann (myrsjø) og granbestand. På den fuktige flata mot sjøen vokser det gras, vierkratt og en del småbjørk. Her må det antas å være langt bedre beitefo...