• Myrputt med små torvøyer.  Til venstre i forgrunnen et lite bjørketre, i bakgrunnen til høyre skimtes et myrlandskap med spredte furutrær.

Dette fotografiet er hentet fra diasserien «Skogbruket og viltbiotopene – Grunnleggende forhold».  Opphavsmannen til bildene og tekstene i det medfølgende heftet er Paul Granberg.  Serien er produsert av Landbrukets Film og Billedkontor (Landbruksfilm) i 1982 og har nummer 1541 i dette selskapets katalog over diasserier.  Dette fotografiet er nummer 27 i serien «Skogbruket og viltbiotopene», og i tekstheftet er følgende kommentar knyttet til motivet:

"VÅTMARK
De fleste viltarter er svært avhengig av åpent vann og fuktighet i sitt miljø.  Det kan være nødvendig å skjerme produktiv skog mot forsumping, men en ukritisk utgrøfting av småtjern, sumpmark og myr som vanskelig kan bli skogproduserende, må betegnes som meget viltfiendtlige inngrep.  Det vil derfor skade skogbrukerens økonomi mere enn det gavner.
"
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Myrputt med små torvøyer. Til venstre i forgrunnen et lite bjørketre, i bakgrunnen til høyre skimtes et myrlandskap med spredte furutrær. Dette fotografiet er hentet fra diasser...