• Flate med to til fire meter høy blandingsskog (gran, furu og bjørk).  Trærne står forholdsvis tett, men har ennå ikke nådd høyder og kronestørrelser som stjeler lys og undertrykker undervegetasjonen.

Dette fotografiet er hentet fra diasserien «Skogbruket og viltbiotopene – Grunnleggende forhold».  Opphavsmannen til bildene og tekstene i det medfølgende heftet er Paul Granberg.  Serien er produsert av Landbrukets Film og Billedkontor (Landbruksfilm) i 1982 og har nummer 1541 i dette selskapets katalog over diasserier.  Dette fotografiet er nummer 22 i serien «Skogbruket og viltbiotopene», og i tekstheftet er følgende kommentar knyttet til motivet:

"UNGSKOG BESKYTTER
Skog på dette alderstrinn gir viltet god beskyttelse.  Som oftest er det også god næringstilgang, men de forskjellige markslag har selvsagt betydning for hvordan skogen utvikler seg nå, og hva den får å by viltet. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Flate med to til fire meter høy blandingsskog (gran, furu og bjørk). Trærne står forholdsvis tett, men har ennå ikke nådd høyder og kronestørrelser som stjeler lys og undertrykker...