• Nyskutt hjort med gevir, fotografert liggende der den falt, nemlig på et myraktig underlag med gras og lyngvekster, og med små furu- og bjørketrær i bakgrunnen.  Jegeren har stilt våpenet sitt over brystet på dyret før han tok fotografiet.

Dette fotografiet er hentet fra diasserien «Skogbruket og viltbiotopene – Grunnleggende forhold».  Opphavsmannen til bildene og tekstene i det medfølgende heftet er Paul Granberg.  Serien er produsert av Landbrukets Film og Billedkontor (Landbruksfilm) i 1982 og har nummer 1541 i dette selskapets katalog over diasserier.  Dette fotografiet er nummer 3 i serien «Skogbruket og viltbiotopene», og i tekstheftet er følgende kommentar knyttet til motivet:

"EIERS ANSVAR
Ansvaret for den praktiske skjøtsel av viltets livsmiljø, og retten til den økonomiske utnytting av viltet, er i prinsippet tillagt grunnens eier gjennom skogvernloven og viltloven.  Dette ansvars- og rettighetsforhold er en naturlig følge av at viltet, gjennom sitt krav til miljø, ofte står i konkurranseforhold til andre interesser på de enkelte arealer. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Nyskutt hjort med gevir, fotografert liggende der den falt, nemlig på et myraktig underlag med gras og lyngvekster, og med små furu- og bjørketrær i bakgrunnen. Jegeren har stilt ...