• Enden på den 270 meter lange kranbanen som ble brukt til å hente tømmer fra Bergsjø i Drammenselva, jernbanevogner og lastebiler til Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Kranbanen besto av to parallelle søylerekker i armert betong med kraftige, horisontale dragere på toppen.  På dette fotografiet ser vi også den skinnegående tømmerkrana, som kunne løfte opptil 30 tonn.  Da bildet ble tatt sto den store Hyster-trucken, som ble brukt til å hente tømmer fra den stedlige opplagstomta under endestasjonen.  Der skimter vi også en tømmerbil, som i fronten minner noe om en buss.  I forgrunnen, bak en liten haug med barket virke til venstre i bildet, sto det en varvognmodell av Opel Olympia, årsmodell 1958-60.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Enden på den 270 meter lange kranbanen som ble brukt til å hente tømmer fra Bergsjø i Drammenselva, jernbanevogner og lastebiler til Geithus Bruk på Modum i Buskerud. Kranbanen be...

1 comment

• Opelen i forgrunnen: Siden den ikke har sidevinduer er det en varebil, og modellen heter da Olympia. Årsmodell 1958-60.