• Sortering av kubb i renseriet ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. I forgrunnen ser vi en mann med dongeribukser, genser og sixpencelue stå ved et sorteringsbord med en svart roterende gummiduk (”sorteringstransportør”), som dro kubben fram mot mannen.  Hans jobb besto i å plukke ut stokker med barkrester, som skulle kastes på et returbånd som førte dem tilbake til barketrommelen (øverst, sentralt i bildet).  Kubb som var velbarket gikk derimot videre på et annet bånd mot ”hoggeren”, et roterende hjul med kvasse kniver, som forvandlet kubben til celluloseflis.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Sortering av kubb i renseriet ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. I forgrunnen ser vi en mann med dongeribukser, genser og sixpencelue stå ved et sorteringsbord med en svart rote...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits