• Transport av barketrommel til Geithus Bruk på Modum i Buskerud i 1966. Trommelen ble produsert ved A/S Myrens Verksted i Oslo.  På grunn av jernbaneunderganger og akseltrykkrestriksjoner kunne ikke trommelen transporteres hele vegen med lastebil.  Den ble derfor delt i to deler, hver med cirka 11 meters lengde, som ble transportert til Drammen med lastebåt.  Derfra ble det brukt lastebil, delvis om natta for å unngå å skape hindringer for annen trafikk.  Dette fotografiet er tatt i dagslys på et tidspunkt da to lastebiler som bar hver sin ende av en halv barketrommel sto parkert på det nye industriområdet, midt i den såkalte kranbanen, ikke langt fra endestasjonen og det nye industribygget trommelen skulle monteres i.  Sentralt i bildet ser vi den Oslo-registrerte lastebilen som gikk bakerst under turen fra Drammen. Den hadde et skilt merket «Spes. Tungtransport & kranservice» under frontruta.  Den andre bilen ser vi bare så vidt bakfra, til høyre for den nevnte. To unge menn vandret ved den fremste av de to lastebilene da dette fotografiet ble tatt.  Vi skimter fabrikkbygningen ved Geithus Bruk til venstre i bakgrunnen og kraninnretningen til høyre i bakgrunnen.
    Photo: Nordic Paper Geithus As / Anno Norsk skogmuseum

Transport av barketrommel til Geithus Bruk på Modum i Buskerud i 1966. Trommelen ble produsert ved A/S Myrens Verksted i Oslo. På grunn av jernbaneunderganger og akseltrykkrestrik...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits