• Monitor for overvåking av produksjon og transport av flis ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i oktober 1967, forholdsvis kort tid etter at produksjonen i dette anlegget var satt i regulær drift.  Vi ser en monitor (TV-skjerm som er plassert på ei hylle i produksjonslokalet.  Monitoren er overdekt med et mørkt materiale som stikker noe fram i overkant, antakelig for å forebygge reflekser fra omkringliggende lyskilder.  Da dette fotografiet ble tatt var kameraet som sendte bilder til monitoren øyensynlig rettet mot jernbanevognene med flis på sidesporet av Randsfjordbanen.  Poenget var antakelig at sortereren i fabrikkens renseri skulle kunne se at vognene var fulle, og innrette sin prosesstyring etter dette.  Bak hylla med monitoren aner vi en plattform med rekkverk av jernrør.  Vi ser også en plakat som varsler om er radioaktivt objekt, og oppfordrer til å holde en minsteavstand på en meter.  Om det var monitoren som ble ansett for å medføre strålingsfare vet vi ikke.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Oversiktsbilde over jernbanespor med fulle flisvogner slik sortereren ser det på monitoren"