• Markberedning med beltetraktor.  Fotografiet er tatt på ei hogstflate med lyngmark og en del tørket kvist, og med ei furu som er gjensatt som frøtre.  I bakgrunnen står granskog i hogstklasse 4-5 tett.  I forgrunnen sitter en ung man iført mønstret strikkejakke på en beltetraktor, som han styrer ved hjelp av hendler.  Bak på traktoren er det tilkoplet et markberedningsredskap som består av en valse med fire kryssmonterte krafsearmer med ståltenner.  Idéen var at klørne på hver av krafsearmene skulle ripe opp en del av markvegetasjonen, før valsen gjorde ei kvartvending, slik at neste arm støtte mot bakken og rev opp et nytt stykke lyng eller torv.  Her går to unge menn bak traktoren og ”marmberedningsharva”.  Den ene (til venstre) går med hendene på ryggen, mens den andre holder en ståltråd eller tynn vaier fra en arm som stikker opp fra maskinen, muligens for å bremse den roterende bevegelsen slik at det ble dannet forholdsvis lange striper på høvelige steder.  Poenget med flekkvis vekkriving av gras og lyng på denne måten var å få underliggende råhumus kom opp i dagen.  I slike vegetasjonsfrie striper av råhumus var det gode spireforhold for frø, for eksempel fra furua vi ser bak markberedningsredskapet.  Både Anders J. Hope fra Kongsberg og Asbjørn Imset fra Løten konstruerte markberedningsredskaper som besto av roterende valser med armer og klør av stål.  Hope skal ha lansert sin modell for hest i 1930-åra.  Imseth lagde også en hestemodell først, men omkring 1950 kom det en traktormodell.  Det er sannsynligvis denne modellen vi ser på dette fotografiet.
    Photo: Nygaard, Julius / Anno Norsk skogmuseum

Markberedning med beltetraktor. Fotografiet er tatt på ei hogstflate med lyngmark og en del tørket kvist, og med ei furu som er gjensatt som frøtre. I bakgrunnen står granskog i ...