• Såkalt ”skolebarnplanting” – undervisning i skogplanting med skolebarn.  Fotografiet er tatt i en lysning i en granskog.  Bildet viser nitten gitter og en voksen mann, antakelig en kyndig lærer eller en skogfunksjonær, som instruerte.  Guttene, de fleste med nikkersbukser, jakker eller busseruller og skygge- eller sixpenceluer, arbeider med hakker, antakelig for å hakke løs torvvegetasjonen for å lage ugrasfrie flekker med porøs jord, der de kunne plassere barrotplanter.  Til venstre i forgrunnen satt to gutter på knærne, antakelig for å plassere ei plante.  En gutt står tilsynelatende i en kvisthaug helt til høyre i bildet med hevet hakke.  Instruktøren var en mann i 30-40-årsalderen, iført en litt slitt dress med vest og med sixpencelue på hodet.  Da fotografiet ble tatt pekte han med den ene handa.  Til venstre i bildet ser vi en del unggraner, til høyre noe eldre granskog.

Norsk Teknisk Museum har en håndkolorert versjon av dette motivet i sin Wilse-samling - jfr. inventarnummer DEX_W_00148
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Såkalt ”skolebarnplanting” – undervisning i skogplanting med skolebarn. Fotografiet er tatt i en lysning i en granskog. Bildet viser nitten gitter og en voksen mann, antakelig en...