• Priklearbeid i skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig en gang i 1930-åra.  Fotografiet er tatt fra et grasbevokst og skyggefullt område i utkanten av driftsarealet, og avstanden til de mellom 15 og 20 planteskolemedarbeiderne som var i aktivitet her da fotografiet ble tatt er forholdsvis stor.  Vi ser likevel at de fleste av dem var kvinner som var kledd i kjoler eller skjørt og bluser.  De arbeidet i knestående stilling og hadde med seg spader og plantekasser.  Vi aner også de lange, snorrette priklesengene med gangarealer mellom, på tvers av den retningen fotografen har vendt kameraet.  Ved utkanten av det oppdyrkete arealet, til venstre i bildeflata, skimter vi en enetasjes stuebygning med krysspostvinduer og saltak.  Bakenfor dette huset igjen står blandingsskogen.
    Photo: Sætrang, Håkon / Anno Norsk skogmuseum

Priklearbeid i skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig en gang i 1930-åra. Fotografiet er tatt fra et grasbevokst og skyggefullt område i utkanten av driftsa...