• «Sidebygning» – altså et våningshus som er noe mindre enn hovedbygningen – på garden Håberget i østre del av Elverum kommune.  De nåværende eierne av Håberget kaller huset for «gammelstua».  Det dreier seg om ei laftet såkalt akershusisk stue, som har fått et tilbygg i bordkledd bindingsverk på den østre gavlen.  Saltaket er tekket med flat sementstein, og det har ei skorsteinspipe som bryter taket akkurat i mønesonen.  De nåværende eierne bruker huset som innkvarteringssted, blant annet for grupper som går Finnskogleden forbi garden.  De siste sesongene har det også vært arrangert sommerkurs for kunstmalere på eiendommen, og også i denne sammenhengen har bygningen kommet til nytte.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

«Sidebygning» – altså et våningshus som er noe mindre enn hovedbygningen – på garden Håberget i østre del av Elverum kommune. De nåværende eierne av Håberget kaller huset for «gam...