• Garden Håberget i østre del av Elverum, fotografert i juni 2011.  Fotografiet er tatt fra en posisjon nord for gardstunet, like i nærheten av sommerfjøset (som ikke ses på bildet).  Innhusa er samlet i vest (til høyre i dette bildet), mens uthusa ligger i øst.  Hovedbygningen er en toetasjes laftet bygning med saltak og panelte, kvitmalte yttervegger.  Dette huset skal være bygd for Martinus Henriksen Håberget, som overtok eiendommen etter faren sin i 1854.  I tillegg til å være bolig for familien som eide den daværende jord- og skogeiendommen Håberget, tjente den også som skolehus for den lille elevflokken som på andre halvdel av 1800-tallet soknet til Håberget skolekrets.  Foran hovedbygningen ser vi (lengst til høyre) ei laftet stue med akershusisk grunnplan og et tilbygg i bordkledd bindingsverk på den østre gavlen. Denne bygningen kaller de nåværende eierne ”gammelstua”.  Ved siden av (til venstre for) den ligger et skjul.  Like ved den er eiernes bil og traktor parkert.  Bakenfor, på motsatt side av tunet, skimter vi den bygningen de forrige eierne brukte som garasje.  Noe lengre til venstre ser vi et stabbur, som er flyttet hit av de nåværende eierne, ettersom det opprinnelige stabburet var revet og delvis gjenoppført som den nevnte garasjen.  Lengst øst i tunet ser vi ei uthusrekke som består av stallåve (nærmest) og fjøslåve (bakenfor), som er oppført i rekke, med gavlene tett inntil hverandre.  Disse bygningene bruker nåværende eiere henholdsvis som utstillingslokale og verksted.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Garden Håberget i østre del av Elverum, fotografert i juni 2011. Fotografiet er tatt fra en posisjon nord for gardstunet, like i nærheten av sommerfjøset (som ikke ses på bildet)....