• Interiør fra Langbygningen, som opprinnelig var boligbrakke for Ljansbrukets arbeidere ved de små industrianleggene (sagbruk, mølle og kraftstasjon) bruket hadde langs Gjersjøelva, som i dag er grenseelv mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Etter at entusiaster fra Oppegård historielag, Oppegård jeger og fiskerforening og Oppegård kommune fikk reist en rekonstruksjon av ei oppgangssag ved den nedre dammen i elva, overlot grunneier Fred Hallager Lund denne bygningen til historielaget, som på dugnadsbasis har innredet den til museum med Ljansbruket og virksomheten langs Gjersjøelva som sentrale formidlingstemaer.  Dette fotografiet er tatt i husets andre etasje, i den vestre enden, der entusiastene hadde montert en liten utstilling med skog og tre som tema.  På den grønnmalte veggen hadde de gengt sager (rammesagblad, bogesag, svans og stokksag), et par skyveklaver (for dimensjonsmåling) samt blinke- og merkeøkser.  På golvet står det en krakk, og vi skimter litt av et bord, der det for øvrig var samlet en del snekkerredskap.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Langbygningen, som opprinnelig var boligbrakke for Ljansbrukets arbeidere ved de små industrianleggene (sagbruk, mølle og kraftstasjon) bruket hadde langs Gjersjøelva,...

1 comment

• "Boligbrakke" er fullstendig feil benevnelse. Langbygningen (ca 385 m2) inneholder 8 leiligheter a 3 rom. Arbeiderboliger for Ljansbruket.